måndag 21 juni 2010

Hallon- och hampasmoothie


Jag är en inbiten smoothiedrickare. Hinner inte alltid äta frukost hemma eftersom jag morgontränar före jobbet flera dagar i veckan och då gör jag istället en smoothie som jag häller över i en liten termos och tar med till jobbet.

Idag jobbar jag dock kvällspass och börjar inte förrän klockan 13, så efter morgonyogan gjorde jag följande smoothie som är en blandning av två smoothisar (i stort sett) som nämns i kokboken Salig Blandning som jag ju håller på laga mig igenom:

Så här ser originalrecepten ut:

Happy Hampa
2 smoothies

2 dl frysta hallon
1/2 dl cashewnötter, naturella
3 medjoodadlar, urkärnade
1 msk raw spirulina
1 msk skalade hampafrön
2 tsk acaipulver
1 1/2 dl vatten

Mixa alla ingredienser. Vill du inte ha smoothien läskigt grön kan du strö spirulina på toppen istället.

Gräsligt gott
2 stora smoothies

1/2 avokado
1 liten näve bladspenat
5 cm zucchini
1 äpple, urkärnat
12 golden inca berries (torkad physalis)
4 cm ingefära, skalad
2 medjooldadlar, urkärnade
1 msk kokosolja
1 msk skalade hampafrön
1 msk vetegräs (pulver)
5 dl vatten
1 msk bovetecrunch på toppen

Lägg incabären i blöt i ca 30 minuter så är de lättare att mixa. Mixa alla ingredienser till en smoothie. Toppa med bovetecrunch eller något annat smarrigt.

Min hallon- och hampasmoothie
2 stora smoothies

1 banan
1 avokado
3 vanliga dadlar, urkärnade
2 dl frysta hallon
1 msk skalade hampafrön
1/2 msk vetegräspulver
2 tsk acaipulver
1 dl äpplejuice
1 dl yoghurt
1 msk bovetecrunch på toppen

Mixa ihop alla ingredienser. Toppa med bovetecrunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar