onsdag 30 juni 2010

Paprikasoppa med svart tahinidipp

När det är sommar är jag sällan särskilt hungrig så en kall soppa, som den här, en sorts gazpacho fast utan tomater och chili, passar bra som middag.

Paprikasoppa
4 små skålar

3 röda paprikor
1 dl soltorkade tomater
1 dl pinjenötter
1 tsk honung
1 msk lantbuljong
1 vitlöksklyfta
1/2 kruka basilika
1 1/2 msk olivolja
1 tsk örtsalt med ramslök
3-4 dl vatten
fetaost att smula över den färdiga soppan

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader och rosta paprikorna så att skalet blir lite svart. Låt svalna och skala paprikorna. Rostade, skalade paprikor blir sötare, men har man ont om tid kan man mixa dem råa tillsammans med resten av ingredienserna och smaka av. Servera kall eller värm en stund i kastrull.

Till detta gjorde jag en sesamdipp som jag åt med några kex:

Svart tahinidipp
1/2 dl svarta sesamfrön
4 msk olivolja
1 nypa salt

Gör så här:
Mal svarta sesamfrön i en kaffekvarn eller mixa i enmixer. Blanda sesamfrön med olivolja och salt i en skål. Servera som dipp eller bre på smörgåsen.

Resultat:
Soppen blev sval och len och otippat mättande, en skål räckte bra. Jag hade glömt köpa fetaost, så jag rev lite parmesan över istället. Tahinidippen har en nötig och lite fet smak, riktigt god.
Människor som säger att det tar lång tid att laga bra och god mat har missat att man kan mixa ihop ingredienser. På bara ett par minuter har man en färdig middag!
Nöjd och glad går jag nu och lägger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar