onsdag 30 juni 2010

Vegetarisk ceasarsallad


Jag äter inte kött, så att göra och äta en ceasarsallad tillhör inte vanligheterna för mig. Men den här var något helt annat än vad som brukar serveras på restauranger. Testa!

Ceasarsallad
2 portioner

1 romansalladshuvud
1 dl hyvlad parmesan
1/2 dl tamarirostade pumpakärnor

Dressing:
1 dl cashewnötter, naturella
1/2 avokado
10 golden inca berries (torkad physalis)
saft av 1/2 citron
1 vitlöksklyfta
1 tsk lantbuljong
2 msk olivolja
1 dl vatten
1 nypa salt
några drag med svartpepparkvarnen

Gör så här:
Mixa alla ingredienser till dressingen. Skölj och dela romansalladen och lägg upp bladen på ett fat, ringla över dressingen och strössla med parmesan. Krydda med svartpeppar och toppa med tamarirostade pumpakärnor och ät salladen som den är eller med grillad kyckling, fisk eller räkor.

Resultat:
Dressingen blev succé; krämig och smakrik. Jag valde att servera den utan fisk eller räkor, det kändes överflödigt. Men nästa gång har jag mer vatten i dressingen, för det gick inte att ringla den över salladen som det står i receptet. Nötterna, avokadon och parmesanen gjorde rätten proteinrik och mättande. Även Elias som är en "protein-junkie" blev mätt och glad. Den här lagar jag om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar