fredag 18 juni 2010

Spicy kokossoppa


Elias och jag har börjat ett nytt projekt. Likt i filmen Juliet and Julia har vi bestämt oss för att laga oss igenom Renée Voltaires nya kokbok Salig Blandning. Jag följde min svägerska Charlotte Alfvin, som är medförfattare till boken, under tiden som boken blev tid och har väntat ivrigt på att den skulle komma.


Vi kommer inte att laga mat ur den varje dag, men så fort vi tilllagat ett recept tar vi bilder och skriver en text som vi lägger ut på bloggen.


Välkomna att läsa och inspireras!


Första receptet som provlagats -

Spicy kokossoppa:


4 portioner


1 morot

1/2 palsternacka

1/2 röd paprika

1/2 gul lök

1/2 zucchini

1 dl röda linser

1 citrongräs

2 tsk lantbuljong

1 msk curry

1 krm cayennepeppar

salt och peppar

4 dl kokosmjölk

Saft av en lime

1 msk kokosolja eller olivolja till stekning


Gör så här:

Skala morot och palsternacka och hyvla tunna skivor på mandolin eller med en potatisskalare. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och hacka lök och tärna zucchini. Fräs grönsakerna i kokosolja några minuter, tillsätt välsköljda linser och citrongräs (banka lite på det först och dela på mitten).


Krydda med lantbuljong, curry, cayennepeppar, peppar och salt. Rör om och fräs lite till och häll sedan på kokosmjölk och limejuice.


Låt puttra på låg värme i ca 15 minuter tills linsena är mjuka. Fiska upp citrongräsbitarna, smaka av med salt och peppar och servera med ris eller nudlar.


Resultat:

Blev supergott, även om rätten blev mer en gryta än en soppa. Jag serverade rätten med soba-nudlar och det var en bra kombination. Väninnan Helena åt med god aptit.


Egna kommentarer:

Renée vill ju att man ska våga experimentera och inte ta det här med matlagning alltför allvarligt. Detta tar jag till mig och det första jag gjorde var förstås att läsa fel så därför hyvlade jag även zucchinin med potatisskalaren istället för att tärna den. Jag tog detta med ro och kunde efteråt konstatera att det funkade minst lika bra och att det är intressant hur saker smaker olika beroende på om de är hackade, skalade, rivna...


Jag hade också i mer curry och cayennepeppar än vad som står i receptet, men jag vill å andra sidan att det ska vara kryddigt.


Nästa gång jag lagar rätten kommer jag att ha i en hel palsternacka, en hel paprika och en hel zucchini. Jag dubblar kanske mängden linser och häller i mer kokosmjölk. Det blev nämligen i snålaste laget om det skulle räckt till fyra hungriga personer. Kanske jag testar med att ha i vitlök också.


Nu åskar och dundrar det och jag får veta av metereologerna på SVT att bröllopsparet med 100 procens säkerhet kommer att åka i kortegen imorgon i täckt vagn. Men regn på bröllop lär ju vara bra för att få ett lyckligt liv tillsammans. Och det lär de tu kanske behöva...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar