måndag 28 juni 2010

Hampa- och morotspasta


Pasta äter jag sällan nuförtiden, men hampaspagetti är något helt annat och lägger sig inte som en tung sten i magen.
Det här receptet gjorde jag häromdagen:
Hampa- och morotspasta
4 portioner
1 paket hampaspagetti (finns bla i hälsokosten)
2 morötter
Pastasås:
1 dl cashewnötter
4 dadlar, urkärnade
2 msk kokosolja
1 tsk lantbuljong
1 tsk curry
1 kryddmått cayennepeppar
1 nypa salt
2 dl vatten
Tillbehör:
20 små blomkålsbuketter
2 nävar bladspenat
2 msk tamarirostade pumpakärnor (eller vanliga pumpakärnor som du torrrostar i en stekpanna)
parmesanost
***
Gör så här:
Koka pastan enligt anvisningarna. Skala morötterna och svarva med en grönsakssvarv eller skiva remsor med en potatisskalare. Blanda morotsspagettin med den kokta pastan. Mixa alla ingredienser till såsen (värm försiktigt i kastrull om du vill). Blanda såsen med pastan och vänd ner blomkålsbuketter och bladspenat. Strössla med tamarirostade pumpakärnor och riv över god parmesanost.
Resultat:
God, lite sötaktig smak tack vare dadlarna. Ovanligt trevlig pasta, helt enkelt. Nästa gång kanske jag värmer såsen för jag gillar varm mat (i alla fall när det inte är helt raw eller sallad). Kommer definitivt att laga den här rätten igen. Och det som blev över tog jag med till jobbet i en låda och åt till lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar